ساختمان هوشمند چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

نوشته شده در شنبه, 17 مهر 1400

 

ساختمان هوشمند ساختمانی است با محیطی پویا و مقرون به صرفه که در آن کلیه سامانه‌ها، ساختار و سرویس‌ها مرتبط هستند. امروزه همه ما کم‌وبیش با اتوماسیون خانگی آشنایی داریم. اگرچه این فناوری نوظهور و در حال گسترش است اما می‌توانیم به راحتی نمونه‌هایی از خدمات و محصولاتی که بدون دخالت کاربر در محیط خانه اجرا می‌شود پیدا کنیم. تقریبا همه ما به نوعی از هوشمندسازی در فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنیم؛ درهای اتوماتیک پارکینگ‌ها، تایمر اجاق گاز، ریموت کنترل‌ها و … نمونه‌هایی از سیستم‌های هوشمند در اطراف ما هستند. اما وقتی از خانه هوشمند صحبت می‌کنیم منظورمان چیزی بیشتر از این‌هاست.

ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی آن در تعامل با یکدیگرند و در نتیجه این تعامل مصرف انرژی بین ۱۰٪ تا ۳۰٪ کاهش خواهد یافت. امروزه می‌توان اتوماتیک کردن خانه را به دو صورت هوشمندسازی ساختمان غیرآماده و در حال ساخت و هوشمندسازی ساختمان‌های ساخته‌شده انجام داد. نرم‌افزارهای هوشمند برای انواع نسخه‌های سیستم عامل ارائه شده و می‌توان آن‌ها را بر انواع موبایل‌های اندروید و IOS  نصب کرد.

کنترل از راه دور وسایل خانگی بخشی از اتوماسیون خانگی محسوب می‌شود. ابزارهای اتوماسیون خانگی ممکن است برای روشن یا خاموش کردن وسایل منزل به کار روند یا تنظیمات عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس زمان‌های از پیش تعیین‌شده تغییر دهند. این ابزارها همچنین ممکن است به گونه‌ای تنظیم شوند که عملکرد تجهیزات را با توجه به تغییرات پیش‌آمده در محیط خانه تغییر دهند.

سنسورها یکی از این ابزارها هستند که می‌توانند از وضعیت‌های مختلف خانه نور، دما، رطوبت یا وجود دود گزارش تهیه کنند و با ارسال این گزارش‌ها امکان اعمال سناریوهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده را فراهم ‌کنند. مثلا با افزایش دما تا اندازه‌ای مشخص سیستم سرمایش خود بخود روشن می‌شود.

آیفون‌های هوشمند یکی دیگر از این راهکارها هستند. آن‌ها با صفحات لمسی قابل کنترل‌شان به شما کمک می‌کنند تصویر افراد پشت درب ساختمان را در داخل موبایل خود ببینید و اگر خواستید در را به روی آنها باز کنید.

با کلیدهای روشنایی سنتی خداحافظی کنید چرا که کلیدهای مدرن، کنترل خانه هوشمند شما را در دست می‌گیرند. این کلیدها در انواع مدل‌های سیمی و بی‌سیم موجود هستند و علاوه بر قابلیت کنترل و تنظیم سرمایش، گرمایش و روشنایی به صورت لمسی، امکان کنترل خانه از طریق اینترنت را نیز در اختیار کاربر می‌گذارند.

به بیان دیگر، اتوماسیون هوشمند با اتکا به اینترنت اشیا قادر است دمای اتاق‌ها و آب گرم کن و بخش‌های مختلف ساختمان را کنترل کند، لامپ‌های روشنایی بدون استفاده را خاموش نماید. در صورت باز و بسته بودن در و پنجره‌ها در فصول گرم و سرد به کاربر هشدار دهد و برق لوازم برقی بدون استفاده را قطع نماید. همچنین با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند، کنترل روشنایی برای ایجاد نورپردازی‌های ویژه را فراهم نموده و مهم‌تر از همه آنکه کنترل کلیدها به وسیله ریموت کنترل را نیز امکان‌پذیر سازد.

اما به طور کلی می‌توان مهم‌ترین مزیت‌های سیستم هوشمند را در ۴ دسته اصلی جای داد:

  • کنترل همه وسایل خانه
  • تأمین ایمنی و امنیت بیشتر
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و زمان
  • کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت‌ها

 

گروه هوشمندسازی TIS با ارائه به‌روزترین راهکارهای اتوماسیون خانه، بهترین و مطمئن‌ترین خدمات هوشمند را در اختیار مشتریان قرار داده و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از زندگی مدرن برای‌شان به ارمغان می‌آورد.

back to top