گوگل اسیستنت چیست؟

نوشته شده در سه شنبه, 13 اردیبهشت 1401

همه چیز از آنجا آغاز شد که گوگل تصمیم گرفت کارایی سیستم جست‌وجوی خود را برای کاربران بهبود ببخشد. سال ۲۰۱۶ برای اولین بار دستیار هوشمند گوگل یعنی Google Assistant معرفی و روانه بازار شد و کاربران را با قابلیت‌های جالبش غافلگیر کرد. این قابلیت‌ها در گذر زمان گسترده‌تر و کاربردی‌تر شدند و به همین دلیل است که امروز گوگل اسیستنت یکی از محبوب‌ترین دستیارهای مجازی در دنیای فناوری است.

مخاطبان گوگل اسیستنت عموما کاربران تلفن همراه هوشمند و طرفداران فناوری هوش مصنوعی بوده و از طریق سیستم‌عامل اندروید با این قطعه نوآورانه تعامل می‌کنند.

گوگل اسیستنت چیست؟

این دستیار دیجیتالی هوشمند در گروه دستیارهای صوتی اولین بار در سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیا معرفی شد. پیش‌نمایش اولیه این ابزار در گوشی گوگل پیکسل در اکتبر همان سال در معرض فروش عمومی قرار گرفت. گوگل هوم قطعه دیگری بود که به این دستیار صوتی هوشمند مجهز گردید. از آن پس گوگل اسیستنت با هدف ایجاد گوگلی تماما شخصی‌سازی‌شده برای کاربران به صورت مداوم آپگرید شده و به پایه‌ اتصال و ارتباط تمامی محصولات اصلی گوگل در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار بدل گردید.

درست است که اکوسیستم گوگل و مصرف‌کنندگانش بیشترین اثرپذیری را با ظهور این دستیار هوشمند داشته‌اند؛ اما قابلیت‌های این محصول به همین حوزه محدود نیست؛ دنیای تکنولوژی هوشمند و اینترنت اشیا نیز با ظهور و توسعه این دستیار صوتی مجازی دچار تغییرات قابل توجهی گردیده است. گوگل اسیستنت امروزه در گستره وسیعی از دستگاه‌ها نظیر گوگل هوم، ابزارهای دیجیتال پوشیدنی و راهکارهای هوشمند مبتنی بر اندروید و iOS ارائه می‌شود تا کاربران بتوانند کارهایشان را سریع‌تر و آسان‌تر به انجام برسانند.

با اینکه جای زبان فارسی هنوز در میان زبان‌های تحت پشتیبانی گوگل اسیستنت خالی است، اگر کمی هم انگلیسی بلد باشید می‌توانید از تعدادی از قابلیت‌های این دستگاه در زندگی روزمره بهره‌مند شوید. پیدا کردن گوشی هوشمند، باز کردن قفل گوشی، اجرای اپلیکیشن‌ها، مدیریت تماس‌ها و جست‌وجو و مطالعه وب‌سایت‌ها از جمله کارهایی است که با این دستیار صوتی مجازی می‌توانید انجام دهید. از دیگر کاربردهای محبوب گوگل اسیستنت می‌توان به امکان ارسال پیام صوتی، پخش موسیقی و تنظیم یادآور اشاره کرد.

گوگل اسیستنت و خانه هوشمند

از آنجایی که اتوماسیون هوشمند TIS بسیاری از این قبیل امور روزمره را هوشمند و تسهیل می‌کند، تصور کنید اگر گوگل اسیستنت را با این سیستم یکپارچه‌سازی کنید چه امکانات جدیدی به هاب کنترلی خانه اضافه می‌شود!

راهکارهای هوشمند تنظیم روشنایی، سیستم تهویه مطبوع، تجهیزات سرمایشی/گرمایشی، سیستم امنیتی، سنسورها و قطعات موتوری را هوشمند و هماهنگ می‌کند. گوگل اسیستنت با پیوستن به اینترنت اشیای محیط اطراف کاربر، به عنوان یک واسطه هوشمند عمل کرده و فرمان صوتی کاربر را به گوش اتوماسیون خانه و ساختمان می‌رساند. این بدان معناست که کاربر حتی اگر به گوشی و اپلیکیشن هوشمند دسترسی نداشته باشد باز هم می‌تواند با اعلام شفاهی فرمان به گوگل اسیستنت، تنظیمات اتوماسیون هوشمند را کنترل کند. به بیان دقیق‌تر و البته با تشکر از تکنولوژی گوگل کافی است بعد از بیدار کردن دستیار مجازی‌ از آن بخواهید چراغ‌ها را خاموش کند، پرده‌ها را بکشد و موسیقی آرامش‌بخشی پخش کند تا بتوانید خوابی آرام داشته باشید.

با کمی کمک از جانب دستیار مجازی صوتی گوگل، خانه هوشمند قابلیت انجام کارهای بیشتری را پیدا نموده و می‌تواند همه چیز، از روشنایی و دما گرفته تا سیستم امنیتی و مدیریت انرژی وسایل برقی خانه را حتی بدون حضور کاربر تحت کنترل بگیرد. به نظر می‌رسد با یکپارچه‌سازی تکنولوژی گوگل اسیستنت و اتوماسیون هوشمند TIS، می‌توان لایف‌استایل مدرن را در سطحی نوین تجربه کرد.

 

back to top